تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 آبان 1399 - 15:17
کد خبر : 79525

سهل انگاری تیم فوتبال داماش را نابود کرد

سهل انگاری تیم فوتبال داماش را نابود کرد

جارستان به نقل از ایرنا؛ تیم فوتبال داماش گیلانیان که با امتیاز اروند خرمشهر در لیگ دسته اول حضور داشت با استرداد این امتیاز از حضور در لیگ دسته اول محروم شد. تیم فوتبال داماش گیلانیان با خرید امتیاز باشگاه شهرداری رضوانشهر در رقابت های لیگ دسته دوم حضور یافت و توانست حتی به مرحله

جارستان به نقل از ایرنا؛ تیم فوتبال داماش گیلانیان که با امتیاز اروند خرمشهر در لیگ دسته اول حضور داشت با استرداد این امتیاز از حضور در لیگ دسته اول محروم شد.

تیم فوتبال داماش گیلانیان با خرید امتیاز باشگاه شهرداری رضوانشهر در رقابت های لیگ دسته دوم حضور یافت و توانست حتی به مرحله پلی آف صعود کند تا امیدوار به حضور در لیگ دسته اول باشد اما در دیدار پلی آف ، مشکلات و اشتباهات فاحش داوری در هر دو بازی رفت و برگشت موجب شد تا تیم داماش به لیگ دسته اول صعود نکند.

البته این پایان ماجرا نبود و پس از آنکه این تیم نتوانست راهی رقابت های لیگ دسته اول شود، مدیران این باشگاه به فکر خرید امتیاز یک تیم لیگ دسته اولی شدند و سرانجام با توافق با مسئولان باشگاه اروند خرمشهر امتیاز لیگ دسته اولی این تیم خوزستانی را خریداری کردند.

این اتفاق باعث خوشحالی و امیدواری طرفداران و هواداران پرشور و پرشمار داماش شد و آنان می توانستند بازی های تیم خود را در رقابت های لیگ دسته اول دنبال کنند.

با این وجود تیم فوتبال داماش گیلانیان فصل گذشته به همراه تیم های فوتبال سپیدرود رشت و ملوان بندرانزلی سه نماینده استان گیلان در رقابت های لیگ دسته اول بودند که تیم داماش نسبت به دو نماینده دیگر گیلان نتایج بهتری را در اولین حضورش در لیگ دسته اول کسب کرد.

داماشی ها در دور رفت این رقابت ها بسیار خوب ظاهر شده و سرانجام توانستند رتبه تک رقمی را کسب کنند اما با شروع نیم فصل دوم مشکلات مالی این تیم نیز آغاز شد و تیم داماش نتوانست نتایج خوب دور رفت را تکرار کند.

سرانجام این تیم رتبه دوازدهم جدول رده بندی رقابت های فوتبال لیگ دسته اول را کسب کرد تا ضمن حفظ سهمیه خود در این رقابت ها، برترین نماینده استان گیلان در مسابقات لیگ دسته اول نیز شناخته شود.

البته این تیم که همچنان با مشکل مالی دست و پنجه نرم می کرد ، رفته رفته مشکلات مدیریتی آن نیز آغاز شد و از این رو کادرفنی داماش نیز دستخوش تغییرات شد اما مهمترین مشکل تیم داماش، عدم پرداخت مبلغ انتقال امتیاز لیگ دسته اولی به تیم اروند خرمشهر بود.

این وضعیت باعث شد تا کار داماش و اروند خرمشهر به کمیته انضباطی کشیده شود و همانطور که مشخص بود تیم داماش در این پرونده مقصر شناخته شد و علاوه بر اینکه باید مبلغ قرارداد را پرداخت می کرد، مبلغی نیز به عنوان جریمه برای این تیم درنظر گرفته شد.

با وجود این مشکلات، مسئولان فوتبال و ورزش گیلان به فکر چاره ای افتادند تا این مبلغ پرداخت شود و امتیاز لیگ دسته اولی داماش در گیلان باقی بماند اما هیچ خریدار جدیدی پیدا نشد که بتواند مبلغ حدود پنج میلیارد تومانی را تقبل و پرداخت کند از این رو این تیم به مالک جدیدی سپرده شد ولی وی نیز نتوانست کاری از پیش ببرد.

با این وجود ، سیاسیون گیلان نیز به این پرونده ورود کردند اما این امر نیز فایده ای نداشت چون کمک آنان به تیم داماش غیرقانونی تلقی شد تا امتیاز داماش دوباره به تیم کارون اروند خرمشهر بازگردانده شود و مسئولان تیم خوزستانی نیز امتیاز لیگ دسته اولی خود را به تیم خیبر خرم آباد بسپارند.

از طرف دیگر هنگامی که تیم فوتبال داماش گیلانیان امتیاز تیم لیگ دسته اولی اروند خرمشهر را در اختیار گرفت، امتیاز لیگ دسته دومی خود را به تیم دیگری اهداء کرد و هم اینک که امتیاز لیگ دسته اولی این تیم بازپس گرفته شد، داماشی ها دیگر در لیگ دسته دوم نیز نمی توانند حضور یابند.

تعدادی از کارشناسان و مربیان باسابقه فوتبال گیلان در خصوص مشکلات به وجود آمده برای تیم داماش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، مهمترین مساله را ناکارآمدی مدیران باشگاه و عدم نظارت مناسب از سوی مسئولان ورزش استان و هیات فوتبال گیلان اعلام کردند.

حضور داماش در لیگ یک انگیزه مناسبی برای جوانان منطقه بود.

مجید جهانپور مربی و کارشناس باسابقه فوتبال گیلان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حضور داماش در رقابت های لیگ دسته اول باعث ایجاد انگیزه مناسبی در بین جوانان گیلان به خصوص رشت شد.

وی افزود: هر ساله تعداد زیادی از مردم ورزش دوست رشت و سایر شهرستان ها بازی های تیم فوتبال داماش را دنبال می کردند و از نزدیک نظاره گر بازی این تیم بودند که این امر یک نشاط اجتماعی را ایجاد می کرد.

وی ادامه داد: متاسفیم که وضعیت داماش اینگونه رقم خورد و سهمیه استان و مرکز گیلان به راحتی از بین رفت تا رشت هیچ سهمیه ای در لیگ دسته اول نداشته باشد.

وی که سال ها به عنوان سرمربی در تیم های فوتبال گیلان حضور داشت، بیان کرد: البته مشکلات و دلایل به طور کامل شفاف نیست و مسئولان اداره ورزش و هیات فوتبال گیلان که کار نظارت قراردادها را برعهده دارند در این خصوص باید قضاوت کنند.

کمک مربی اسبق تیم ملی فوتبال اضافه کرد: گفته می شد که مشکل مالی برطرف شده اما نمی دانم چرا این مشکل حل نشد و در این میان فقط طرفداران و هواداران داماش جریمه سنگین شدند و نمی توانند تیم محبوب خود را در رقابت های لیگ دسته اول مشاهده کنند.

جهانپور خاطرنشان کرد: در خصوص مشکلات پیش آمده مدیریت سابق باشگاه نیز افراد بی تجربه ای نبوده و با مسایل روز فوتبال آشنا بودند و از طرف دیگر نقش نظارتی هیات فوتبال نیز بسیار مهم بود گرچه داماش یک باشگاه خصوصی است اما هیات فوتبال گیلان از تمامی مذاکرات و معاملات باخبر بود.

وی در خاتمه اظهار کرد: به هرحال سوء مدیریت و عدم پیگیری مناسب باعث شد تا این امتیاز از باشگاه داماش گرفته شود که در این راستا هر مسئولی باید پاسخگو باشد چون با احساسات علاقمندان فوتبال به خصوص طرفداران داماش بازی شد.

 سهل انگاری قابل بخشش نیست

اما یکی دیگر از مربیان و پیشکسوتان باسابقه فوتبال گیلان گفت : سهل انگاری که در این مورد انجام شد قابل بخشش نیست و به هیچ وجه مردم و طرفداران داماش؛ فرد یا گروهی را که مسبب این امر شدند، نخواهند بخشید.

امید هرندی افزود: متاسفانه مساله داماش منتفی شد و دیگر تیمی با این نام حضور ندارد و مرکز استان گیلان هم تیمی در لیگ دسته اول ندارد.

وی که به عنوان سرمربی جدید داماش انتخاب شده و قرار بود تیم را در رقابت های فصل جاری لیگ دسته اول هدایت کند، ادامه داد: هم اینک شاهد حضور تیم های چوکا تالش و شهرداری آستارا در رقابت های لیگ دسته اول هستیم که مسئولان این دو تیم به همراه کادرفنی و بازیکنان زحمات زیادی کشیدند و به حق در لیگ دسته اول حضور یافتند اما به راحتی امتیاز داماش از دست رفت.

وی بیان کرد: از سوی دیگر شاهد دوگانگی در فوتبال کشور هستیم که از طرفی گفته می شود شهرداری ها نباید در ورزش قهرمانی هزینه کنند اما هزینه خیلی از تیمها بطور مستقیم یا غیرمستقیم از سوی شهرداری ها تامین می شود که البته این کار قابل تقدیر است.

این کارشناس فوتبال خاطرنشان کرد: این در حالی است که در گیلان به خصوص رشت عنوان می شود که شهرداری نمی تواند از این امتیاز استفاده کند و در این راستا کمک چندانی به تیم ها نمی شود اما این امر نیازمند یک بازنگری اساسی از سوی مسئولان ارشد ، شورا و شهرداری رشت است.

هرندی در خاتمه اظهار کرد: به طور حتم شهرداری می تواند امتیاز یک تیم لیگ دسته دومی را خریداری کند و حتی با یک هزینه معقول، مرکز گیلان نیز می تواند یک تیم قدرتمند در لیگ دسته اول و یا برتر داشته باشد.

تیمهای خارج از میدان در گیلان بسیار ضعیف هستند

یکی دیگر از کارشناسان فوتبال گیلان نیز در خصوص وضعیت به وجود آمده و استرداد امتیاز داماش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر تیم فوتبال از دو بخش مجزا تشکیل شده که به طور کلی ما در بخش دوم بسیار ضعیف هستیم.

سیدامیر فرحسینی افزود: با این وجود هر باشگاهی دوتیم دارد که یک تیم شامل کادرفنی و بازیکنان و تیم دوم که از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است شامل مدیریت و سایر ارکان باشگاه است که باید تیم اول را مهیای حضور در میادین کند.

وی ادامه داد: ما چندان توجه ای به تیم دوم نداریم حال آنکه هر زمان تیم دوم قدرتمند باشد، تیم اول در میدان مسابقه نتایج خوبی را کسب می کند و هر زمان که تیم دوم ضعیف باشد به طور حتم تیم اول نیز نتایج ضعیفی را کسب خواهد کرد.

وی اضافه کرد: نمونه بارز آن را تیم سپیدرود اشاره کرد که زمانی این تیم در لیگ دسته اول حضور داشت از مدیرکل ورزش و جوانان گیلان تا مسئولان هیات فوتبال و مسئولان سیاسی و همچنین هواداران پشت این تیم بودند که این حمایت ها باعث شد سرانجام سپیدرود به لیگ برتر صعود کند.

وی که به مدت ۱۹ سال به عنوان مدیر و مربی در تیمهای پایه سپیدرود رشت فعالیت داشت، خاطرنشان کرد: متاسفانه به علت یکسری کم کاری افراد که بخش دوم تیم را تشکیل می دادند، امتیاز لیگ دسته اولی داماش خیلی راحت از بین رفت و یک سهمیه لیگ دسته اولی گیلان کاهش یافت.

فرحسینی تصریح کرد: خریدن امتیاز یک تیم کار و عمل مناسبی نیست و در مجموع مخالف این امر هستم چون باید هر تیمی با سرمایه گذاری مناسب خود بتواند به لیگ بالاتر صعود کند.

وی اظهار کرد: البته سال گذشته داماش شرایطی را داشت که تصمیم گرفته شد امتیاز یک تیم دسته اولی خریداری شود اما بسترهای تشکیلاتی برای این کار فراهم نبود و مسئولان و مدیران نتوانستند شرایط خوبی را برای تیم در لیگ دسته اول فراهم کنند.

این کارشناس فوتبال بیان کرد: البته کادرفنی و بازیکنان داماش طی فصل گذشته زحمات زیادی کشیدند و سرانجام سهمیه خود را حفظ کردند اما همگان شاهد بودیم که از نیم فصل دوم مشکلات مدیریتی و مالی این باشگاه به اوج خود رسید و از طرف دیگر هزینه انتقال امتیاز نیز پرداخت نشد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر نظارت و کنترلی از سوی هیات فوتبال و اداره ورزش و جوانان گیلان نیز مشاهده نشد چون همان زمان که این امتیاز خریداری شده بود باید هیات فوتبال و اداره ورزش گیلان در این خصوص ورود و دخالت می کردند تا داماش با این مشکل مواجه نشود، اما اقدامی نشد و این تیم هم حذف شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.